
Konflikt mezi skomírajícím orkským klanem Dragonmaw a jednotkami Aliance se přiostřuje. Invazivní orkové začnou k napadání cizích ras využívat zotročené rudé draky, což je nemilou zprávou pro všechny, kteří chtějí s orkskou Hordou navždy skoncovat. Jenže soukromé půtky mezi sebou vedou i samotní vládci Aliance – a to pro nebezpečí šířící se z hory Grim Batol, kde Dragonmaw sídlí, znamená zelenou. Přesto není situace lhostejná úplně všem. Proto je na výzvědy vyslán nepohodlný mág s mizernou reputací, aby na vlastní pěst vysledoval, co mají zlotřilí orkové všechno v plánu. A pokud možno jim nekalé plány překazil.
WarCraft je známý svým neuvěřitelně rozsáhlým vesmírem událostí, legend, postav i míst. Střípek z toho všeho je předložen v prvním ze série příběhů v podobě téměř čtyřistastránkové knihy. Nečekejte ale, že budete do příběhu WarCraftu zasvěcováni pomalu a důkladně. Děj je rozplánován tak, aby toho příliš nevysvětloval a rovnou naservíroval pořádnou porci akce plné problémů, tajemství a přehršel postav.
Z toho lze celkem usoudit, že pro čtenáře, který nemá povědomí o dění ve hrách, ze kterého kniha v podstatě vychází, mohou být činy postav, jejich charaktery a zvratové přesmyčky poněkud chaotické. Pokud se ale takový čtenář dovede na některé zmatečné prvky adaptovat, čeká ho i tak vcelku zdařilý příběh plný magie, draků, manipulací, záporných postav, přátelství a dokonce i lásky.
Pro kriticky laděné čtenáře by však mohl být problém v plochosti postav, které mají zřetelně nalinkované chování, směr toku myšlenek a z nich vycházejících rozhodnutí a tato nalinkovanost je značně citelná. Kdo má rád opravdu hluboké charaktery, nejspíše bude poněkud zklamán. Dalo by se spekulovat o tom, že postavy nebyly úplně primárním cílem autora, ale spíš jejich zasazení do pevně daných událostí. Na druhou stranu lze nalézt pozitiva v osudu hlavního lidského protagonisty, který se musí probíjet svým údělem a i přes nepěkné začátky dosáhnout určitých výsledků a důvěry ostatních. A kdo by neměl rád hlavního hrdinu, který dostane během své cesty pořádně do těla?
Nutno říct, že i přes lehce liknavé podání životních příběhů postav, jsou to právě ony, které jsou v celé knize lákavé. S většinou z nich se totiž v herní předloze dá setkat jen sporadicky a jejich příběhy v knize jsou příjemným a důležitým dovysvětlením některých zlomových událostí z online prostředí, se kterými jsou pevně spjaty. Pro milovníky draků by mohla být ještě příhodná zmínka o tom, že draci ze světa WarCraftu, kolem kterých se točí celá tato kniha, mají všeobecně v celém tomto universu specifickou roli a jsou možná trochu odlišní od běžných archetypů užívaných ve fantastice.
I když je Den draka knihou vázanou na herní prostředí, jde o dílo vcelku celistvě a literárně samostatně působící. Nelze mu ubrat ani na čtivosti, jelikož autor této knihy, Richard A. Knaak, není v literatuře žádným nováčkem. Jde o autora, který ví, jak napsat příběh podle zadaných struktur – a v tom je opravdu dobrý. Budiž ale řečeno, že fenomenální literární skvost tato kniha ale také úplně není, nicméně pro fanoušky hry jde o zábavné čtení, stejně tak by mohla být i pro náhodné čtenáře.
NÁZEV: Den draka
SÉRIE: WarCraft (1)
AUTOR: Richard A. Knaak
PŘEKLAD: Jan Netolička
NAKLADATELSTVÍ: Fantom Print
ROK VYDÁNÍ: (vyd. 2.) 2006, (vydání originálu 2001)
POČET STRAN: 399